27 Οκτωβρίου 2015

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗ

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΑΡ. 7 ΑΡ. 9 Ν. 2881/2001
Στη Σάμο σήμερα, Δευτέρα, 19 Οκτωβρίου 2015 και ώρα 12:00’, συγκλήθηκε η Γνωμοδοτική Επιτροπή για θέματα ανέλκυσης, απομάκρυνσης ή εξουδετέρωσης ναυαγίων ή πλοίων της παρ. 7 του αρ. 9 του Ν. 2881/2001 (ΦΕΚ Α 16), μετά από νόμιμη πρόσκληση του Προέδρου της Ελισσαίου Μαυρατζώτη, Προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου.

Παρόντα ήταν άπαντα τα μέλη της Επιτροπής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 2123/36/2001 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας και την υπ’ αρ. 1453/09.10.2015 απόφαση του Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σάμου, και ειδικότερα :
1) Ελισσαίος Μαυρατζώτης, Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου, ως εκπρόσωπος του Οργανισμού που έχει τη διοίκηση και τη διαχείριση του λιμένα Καρλοβάσου.
2) Φωτεινή Θαλασσινού, Αντιπεριφερειάρχης, ως εκπρόσωπος της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου
3) Αναστάσιος Καλατζής, Αντιδήμαρχος Σάμου, ως εκπρόσωπος του Δήμου Σάμου,
4) Κωνσταντίνος Λιούρης, Πλωτάρχης Λ.Σ., ως εκπρόσωπος της Λιμενικής Αρχής Σάμου
5) Γεώργιος Κυριαζής, Πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Σάμου, ως εκπρόσωπος του τοπικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Της Επιτροπής προεδρεύει ο Ελισσαίος Μαυρατζώτης, Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου, Φορέα Διαχείρισης του Λιμένος Καρλοβασίου, όπου ευρίσκεται το πλοίο Μυτιλήνη.
Χρέη Γραμματέα της Επιτροπής εκτελεί η Ανθούσα Μυτιληνού, Δ/Ε Διοικητικού Γραμματέων του Λιμενικού Ταμείου Σάμου.
Μετά τη διαπίστωση απαρτίας, άρχεται η συνεδρίαση με μοναδικό θέμα ημερήσιας διάταξης την γνωμοδότηση της Επιτροπής για την ανέλκυση, απομάκρυνση του Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου «ΜΥΤΙΛΗΝΗ», Ν. ΧΙΟΥ 362 από τον Λιμένα Καρλοβασίου Σάμου.
Τα μέλη της Επιτροπής, ενημερώθηκαν προφορικά από τον Ελισσαίο Μαυρατζώτη, Πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου, για το συγκεκριμένο προς εξέταση θέμα, καθώς και για τα υπόλοιπα πληροφοριακά στοιχεία που αφορούν το πλοίο, για το οποίο κλήθηκαν να γνωμοδοτήσουν για την ανέλκυση, απομάκρυνσή του. Χορηγήθηκαν δε στα μέλη αντίγραφα των εγγράφων που αφορούν το συγκεκριμένο ζήτημα.

Κατόπιν των ανωτέρω, τα μέλη της Επιτροπής ομόφωνα διαπίστωσαν :
……
Ακολούθησε διαλογική συζήτηση.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής πρότεινε την γνωμοδότηση βάσει του αρ. 5 του Ν. 2881/2001.
Η εκπρόσωπος της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, Φωτεινή Θαλασσινού, αφού επεσήμανε την ανάγκη διερεύνησης του νομικού καθεστώτος, στο οποίο βρίσκεται η ναυτιλιακή εταιρεία, ώστε να συντελεστεί νόμιμη επίδοση της κλήσης για απομάκρυνση του πλοίου κατά τις νομικές διατάξεις, πρότεινε την γνωμοδότηση κατά βάση σύμφωνα με το αρ. 5 του Ν. 2881/2001 και επικουρικά με το αρ. 3 του αυτού νόμου.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, πρότεινε να επισημανθούν στη γνωμοδότηση οι λόγοι εθνικής ασφάλειας που επιβάλλουν την απομάκρυνση του πλοίου.
Μετά από ανοικτή ψηφοφορία αποφασίστηκε ομόφωνα η έκδοση της κάτωθι γνωμοδότησης.

«Η ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΠΑΡ. 7 ΤΟΥ ΑΡ. 9 ΤΟΥ Ν. 2881/2001
που αποτελείται από τους :
I. Ελισσαίο Μαυρατζώτη, Πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου, ως εκπρόσωπο του Οργανισμού που έχει τη διοίκηση και τη διαχείριση του λιμένα Καρλοβάσου.
II. Φωτεινή Θαλασσινού, Αντιπεριφερειάρχη, ως εκπρόσωπο της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου
III. Αναστάσιο Καλατζή, Αντιδήμαρχο Σάμου, ως εκπρόσωπο του Δήμου Σάμου,
IV. Κωνσταντίνο Λιούρη, Πλωτάρχη Λ.Σ., ως εκπρόσωπο της Λιμενικής Αρχής Σάμου,
V. Γεώργιο Κυριαζή, Πρόεδρο του Εμπορικού Επιμελητηρίου Σάμου, ως εκπρόσωπο του τοπικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.
Έχοντας υπόψη :
(α) Τις διατάξεις του Ν. 2881/2001 (ΦΕΚ Α 16/2001) «Ρύθμιση θεμάτων ανέλκυσης ναυαγίων και άλλες διατάξεις»
(β) Τις διατάξεις του Ν. 1558/1985 (ΦΕΚ Α 137/1985) «Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα»
(γ) Τις διατάξεις του Π.Δ. 242/1999 (ΦΕΚ Α 201/1999) «Οργανισμός του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας»
(δ) Την υπ’ αρ. 2123/36/2001/19.10.2001 Απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας (ΦΕΚ Β’ 1438) «Διαδικασία, τρόπος συγκρότησης, λειτουργίας και έκφρασης γνώμης της Γνωμοδοτικής Επιτροπής για θέματα ανέλκυσης, απομάκρυνσης ή εξουδετέρωσης ναυαγίων ή πλοίων».
(ε) Τις διατάξεις των σχετικών άρθρων του Ν. 2690/1999 (ΦΕΚ Α 45) «Κύρωση του Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις»
(στ) Την υπ’ αρ. 1453/09.10.2015 απόφαση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου περί «συγκρότησης Γνωμοδοτικής Επιτροπής για θέματα ανέλκυσης, απομάκρυνσης του Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου «ΜΥΤΙΛΗΝΗ», Ν. Χίου 362.
Λαμβάνοντας επίσης υπόψιν :
1) Το υπ’ αρ. πρωτ. 987/11.08.2015, 1289/09.09.2015, 1359/29.09.2015, 1437/09.10.2015 έγγραφα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σάμου
2) Το υπ’ αρ. πρωτ. 2240/610/26.08.2015, έγγραφο του Λιμενικού Σταθμού Καρλοβασίου
3) Το υπ’ αρ. πρωτ. 2331.20/25462/02.10.2015 έγγραφο του Τμήματος Θεωρήσεων Κατασκευής και Ενδιαίτησης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
4) Το υπ’ αρ. Φακ. 2131.14/01/07.10.2015 έγγραφο του Λιμεναρχείου Σάμου.
5) Το υπ’ αρ. πρωτ. 6/09.10.2015 έγγραφο της δημοτικής παράταξης «ΑΝΑΤΡΟΠΗ»
6) Εξώδικη διαμαρτυρία – αίτημα του υπό σύσταση Συλλόγου Ενεργών Πολιτών Καρλοβάσου.
7) Το υπ’ αρ. ΩΠ:100830/09-15 Σήμα του Λιμεναρχείου Σάμου
8) Τα υπ’ αρ. πρωτ. 2240/2015, με αρ. 021400/10-15, 251100/06-15, 091130/10-15 Σήματα του Λιμενικού Σταθμού Καρλοβάσου
ΓΝΩΜΟΔΟΤΕΙ
1) Την εφαρμογή των διατάξεων του αρ. 5 του Ν. 2881/2001 περί απομάκρυνσης του Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου «ΜΥΤΙΛΗΝΗ», Ν. Χίου 362, χωρίς καθυστέρηση και εξάλειψης κάθε επιβλαβούς από αυτό συνέπειας, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, καθόσον :
Α) Το Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου «ΜΥΤΙΛΗΝΗ» προσόρμισε στον Λιμένα Καρλοβάσου στις 05.02.2015 και ευρίσκεται στην προσωρινή αυτή θέση έκτοτε μέχρι σήμερα, ήτοι βρίσκεται σε ακινησία για διάστημα που υπερβαίνει τους 6 μήνες, χωρίς ο κύριος ή ο εφοπλιστής να το χρησιμοποιεί κατά τον προορισμό του και χωρίς να ενεργεί εμφανείς υλικές πράξεις, πρόσφορες για τη χρησιμοποίησή του αυτήν και την απομάκρυνσή του.
Β) Η παραμονή του άνω πλοίου στην άνω θέση εμποδίζει την προσόρμιση, την αγκυροβολία, την παραβολή και την ελεύθερη ναυσιπλοία στον Λιμένα Καρλοβάσου.
Γ) Το άνω πλοίο εμποδίζει την εξέλιξη και ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης των ζημιών της προβλήτας του Λιμένος Καρλοβασίου.
Δ) Το άνω πλοίο εμποδίζει γενικά τη λειτουργία του λιμένα Καρλοβάσου, τη ασφαλή προσέγγιση και την ελεύθερη κίνηση (πλεύση) άλλων πλοίων στον άνω Λιμένα και εν γένει την άσκηση ναυτικών ή άλλων δραστηριοτήτων, με αποτέλεσμα να καθίσταται επιβλαβές.
Ε) Η θέση που καταλαμβάνει το άνω πλοίο είναι αναγκαία για την εξυπηρέτηση άλλων επιβατηγών και φορτηγών πλοίων που εκτελούν δρομολόγια από και προς την Κεντρική Ελλάδα (Πειραιά), καθώς και για την ικανοποίηση άλλων αναγκών του λιμένα, την προσέγγιση στην ακτή και την άσκηση ναυτικών και λοιπών δραστηριοτήτων, όπως ιδίως η εκτέλεση και ολοκλήρωση του σε εξέλιξη τεχνικού έργου του Λιμένα, αποκατάστασης ζημιών προβλήτας, των οποίων ο κίνδυνος επέκτασης και χειροτέρευσης επιτείνεται με την παραμονή του πλοίου στον Λιμένα Καρλοβάσου.

2) Επικουρικά, την εφαρμογή των διατάξεων του αρ. 3 του Ν. 2881/2001 περί απομάκρυνσης του Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου «ΜΥΤΙΛΗΝΗ», Ν. Χίου 362, εκτός λιμένα, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, καθόσον :
Α) Η όλη κατάστασή του πλοίου «ΜΥΤΙΛΗΝΗ», το οποίο παραμένει στην περιοχή λιμένα, δημιουργεί κίνδυνο στη ναυσιπλοία και κίνδυνο ατυχήματος ή ζημίας (του ιδίου αλλά και της προβλήτας του Λιμένος), λόγω πιθανής απευκτέας πρόσκρουσής του στην προβλήτα εξαιτίας έντονων καιρικών συνθηκών, οπότε ελλοχεύει ο κίνδυνος βύθισής του.
Β) Το εν λόγω πλοίο δεν βρίσκεται σε κατάλληλη κατάσταση, καθόσον δεν ανταποκρίνεται πλέον στις ενδείξεις των κυβερνητικών πιστοποιητικών.
Γ) Εξαιτίας του γεγονότος ότι δεν διαθέτει πλήρωμα και πλοίαρχο, καθίσταται δυσχερής, αν όχι αδύνατος, ο έλεγχος των τεχνικών χαρακτηριστικών του (μηχανολογικών και ηλεκτρολογικών συστημάτων), των καυσίμων του και της εν γένει πραγματικής του κατάστασης.
Δ) Σε περίπτωση παράτασης της παραμονής του στον Λιμένα Καρλοβάσου, το εν λόγω πλοίο καθίσταται επιβλαβές και επικίνδυνο, καθόσον βάλλεται από βορειοανατολικούς ανέμους. Εξαιτίας του επικείμενου χειμώνα, των έντονων καιρικών συνθηκών, πολλάκις δε απρόβλεπτων, και της έλλειψης υπήνεμων υδάτων στο εσωτερικό του Λιμένος, ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος ατυχήματος στην κίνηση εντός του λιμένος, αλλά και στην ασφάλεια των εγκαταστάσεών του, η επέλευση του οποίου δύναται να αναιρέσει ουσιωδώς τη λειτουργία του (π.χ. σε περίπτωση αποκοπής των φθαρμένων σχοινιών πρόσδεσης και πρόσκρουσης του πλαγιοδετημένου πλοίου σε όλο σχεδόν το μήκος της προβλήτας, θα έχει σαν αποτέλεσμα την πρόκληση ζημίας στις εγκαταστάσεις και την βύθιση του πλοίου εντός του Λιμένος).
Ε) Η παραμονή του πλοίου «Μυτιλήνη» στον Λιμένα Καρλοβάσου δυσχεραίνει ουσιωδώς την συγκοινωνία από τη θάλασσα.

3) Η άμεση απομάκρυνση του Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου «ΜΥΤΙΛΗΝΗ», Ν. Χίου 362, από τον Λιμένα Καρλοβάσου αποτελεί επιτακτική ανάγκη και για εξαιρετικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, καθόσον η νήσος Σάμος, ως παραμεθόρια περιοχή, υπηρετεί και την εθνική ασφάλεια της χώρας, και ως εκ τούτου η διαφύλαξη της ασφάλειας της ναυσιπλοϊας, της ακεραιότητας των εγκαταστάσεων και της πρόληψης κινδύνων των λιμένων της Σάμου, όπως και ειδικότερα του Λιμένος Καρλοβάσου συνιστά εξαιρετική περίσταση.

4) Ο Οργανισμός ή η Λιμενική Αρχή να προσκαλέσει άμεσα εγγράφως τον κύριο ή, κατά την κρίση του, και τον εφοπλιστή, να απομακρύνει το πλοίο και να εξαλείψει κάθε επιβλαβή συνέπεια, ορίζοντας εύλογη προθεσμία, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2881/2001.

5) Σε περίπτωση που η προσωρινή μετακίνηση του πλοίου κρίνεται, λόγω των ειδικών συνθηκών της συγκεκριμένης περίπτωσης, αδύνατη, απρόσφορη ή ασύμφορη, ο Οργανισμός ή η Λιμενική Αρχή, να γνωστοποιήσει τούτο στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και στη συνέχεια να προβεί σε κάθε νόμιμη ενέργεια, κατά τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις του Ν. 2881/2001 (ανοικτός πλειοδοτικός διαγωνισμός).

6) Ο Οργανισμός ή η Λιμενική Αρχή να γνωστοποιήσει άμεσα τις ενέργειές του στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς γνώση του.

Σάμος, 19 Οκτωβρίου 2015
ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ